Digitální forma komunikace je pro mnoho firem neodmyslitelnou součástí jejich podnikání a zdroj zisku. Mezi oblíbené komunikační kanály se na prvních příčkách již léta řadí e-mailing. Proč tomu tak je? Především kvůli jeho jednoduchosti, efektivnosti a v mnohých případech je levnější než placená reklama či jiná forma propagace. V e-mail marketingu je ovšem důležité mít kvalitní databázi kontaktů. Jak o ni pečovat a dále rozšiřovat, aby byl Váš e-mail marketing efektivní?
Pečujte o svou databázi
Za jedním ze základů úspěšného podnikání se dá považovat kvalitní a relevantní databáze kontaktů. Přilákat nové zákazníky je vždy o něco složitější než budování vztahu s těmi stávajícími. Ačkoliv Vám zisk nových zákazníků může přinést úspěch, je potřeba nezanedbávat svou stávající databázi a pečovat o ní. Své zákazníky musíte proto dobře znát. Je důležité vědět, jak s nimi komunikovat, na co slyší a reagují. Toto lze v e-mailingu velmi dobře vysledovat pomocí statistik odesílání. Ihned po doručení máte podrobné informace, jak který klient se zprávou naložil a můžete to velmi šikovně využít pro plánování dalších kampaní.
Ve své databázi najdete kontakty, které jsou aktivní, které pravidelně čtou Vaše zprávy a reagují na nabídky. O ty je potřeba pečovat nejvíce. Zároveň tam ovšem naleznete i uživatele, kteří vykazují minimální či žádnou aktivitu. Takto Vám pak zůstávají v databázi tzv. mrtvé kontakty. Zákaznická aktivita ochladne z různých důvodů a potýká se s tím téměř každý odesílatel. Nelomte nad nimi hned hůl – zkuste jim zaslat atraktivní nabídku, která bude relevantní, připomeňte se jim. Není potřeba vždy takové kontakty mazat, zbytečně byste se tak mohli připravit o šanci, jak je opět zaujmout.
Tip: Jak zjistit, které kontakty jsou nejvíce aktivní?
Ve službě Emailkampane.cz lze aktivitu příjemců řadit pomocí hvězdiček, rating aneb tzv. engagement score. Jednoduše tak zjistíte, který uživatel reaguje na Vaše zprávy, jak pravidelně a který naopak ne.
Jak kontakty získávat?
Pro některé firmy je hlavní cestou doplňování databáze osobní kontakt, například výměna vizitek na konferencích, jednáních, zažádáním o zákaznickou kartu atd. V digitálním světě to může být jednodušší, protože řadu kontaktů lze získávat automaticky, aniž byste je museli aktivně oslovovat. Máte vlastní webovou stránku? Můžete na ní například vhodně umístit formulář k odběru nebo využít sociální sítě, chatboty a další různé vychytávky.
Kromě zákazníků, kteří již učinili nějakou objednávku lze potenciální klienty nalákat například na odběr zajímavého obsahu – videí, inspirací, rad a webinářů. Napište vlastní ebook, návod nebo případovou studii a nabídněte návštěvníkům svých stránek, že jim ji zašlete na zadaný email. Na své propagační materiály (letáky, platáky, brožury) přidejte QR kódy s odkazem na registraci k odběru. Návštěvník si kód zobrazí ve svém mobilu, takže pozor na optimalizaci stránek pro mobily.
Nezapomeňte na GDPR
Pokud se rozhodnete sbírat nové kontakty, měli byste se předem seznámit s problematikou GDPR. Dejte svým zákazníkům na vědomí, že jejich osobními údaje budou u Vás v bezpečí a budou sloužit pouze k marketingovým účelům. Každý příjemce by měl mít navíc právo na zrušení odběru Vašich zpráv.
Nechte systém, ať se stará za Vás
Získali jste nový kontakt? Skvělé! Jak ale postupovat, aby se proměnil na stálého a aktivního zákazníka? Hned na začátku zařazení do Vaší databáze máte jedinečnou příležitost představit svou firmu a nabídku. Vše lze již plně automatizovat a nastavit systém tak, aby se o zákazníky staral za Vás. Automatické kampaně (autoresponder) Vám šetří čas i peníze, sami reagují na předem dané podněty a oslovují vaše klienty zcela samostatně. Tyto úvodní e-maily jsou nejdůležitější, protože si je drtivá většina zájemců opravdu přečte, protože si je v podstatě sami vyžádali.
Nasměřujte zákazníka k nákupu
Vaše snažení by ovšem nemělo skončit jen u toho, že získáte kontakt, pošlete mu uvítací zprávu a další nabídku až po několika měsících. Dotyčný by již pravděpodobně zapomněl, že se k takovému odběru vůbec přihlásil. Připravte proto třeba zajímavou a příjemnou uvítací sekvenci. Pomocí autoresponderu můžete nastavit i několik e-mailů v různých časových intervalech tak, abyste využili projevený zájem a svého zákazníka nasměřovali k ultimátnímu výsledku – nákupu u Vás.
Jaký obsah e-mailů zvolit?
Pokud to dává smysl, můžete prodávat hned v prvním e-mailu. Obsah e-mailu se velmi odvíjí od činnosti a záměru odesílatele, ale cílem by mělo být vždy především nějak zaujmout. Kromě produktových nabídek existuje způsobů, jak email využít, například:
- Články na Vašem blogu
- Novinky
- Upozornění na probíhající akce, bonusy, slevy
- Příběhy Vašich zákazníků
- Střídejte formu – text, obrázky, videa, odkazy
- Ukázka toho, v čem je Vaše řešení lepší než konkurence
- Připomínka – přání k nějakému svátku, pravidelný servis
- Pozvánka na akci/událost
Nezapomeňte na výzvu k akci – měla by být viditelná, správně umístěná a poutavá. Do newsletteru můžete třeba vložit tlačítko s výzvou, které přivede čtenáře do vašeho e-shopu. Myslete ale na to, že by po kliknutí měl zákazník získat něco, co je pro něj užitečné.
Posílejte pravidelné newslettery
Jak jsme si již řekli, ne vždy zákazníci zareagují na e-mailové zprávy nákupem či jinou akcí ihned, někdy to zkrátka trvá. Proto je potřeba se svými klienty zůstat v pravidelném kontaktu, budovat v nich povědomí o Vašich aktivitách či produktech. Pravidelný newsletter, který Vás jednou za čas připomene, je ideální. Důležité je, aby e-maily, které posíláte byly hodnotné a pro zákazníky zajímavé. Neměl by to být jeden prodejní e-mail za druhým. Vyhněte se přílišnému prodejnímu tlaku a připomeňte se jim také například přáním k svátku či narozeninám.