Stále rostoucí obliba e-mail marketingu jako komunikačního kanálu vede k tomu, že tento způsob využívá stále více firem a obchodníků. Ať již s e-mailingem nějaké zkušeností mají či teprve začínají, je při vytváření newsletterů a e-mailových kampaní potřeba myslet na mnoho věcí a často se v průběhu nevyhneme chybám. Na co si tedy dát pozor, aby byly Vaše kampaně zajímavé a hlavně efektivní?
1. Nemáte plán
Četnost rozesílky řeší mnoho obchodníků, v různých oborech jsou ovšem různé „standardy“ a něco jako ideální četnost rozesílání e-mailových zpráv zkrátka neexistuje. Zároveň se i liší preference zákazníků v tomto ohledu. Někdo by rád nové informace každý den, někomu stačí jednou za čtrnáct dní. Vhodné je posílat zprávy tak často, jak často máte co říct. Proto je také vhodné si dopředu naplánovat strategii, co a komu budete chtít odesílat. Zaprvé Vám to dodá přehled, abyste se neopakovali a přinášeli zákazníkům stále zajímavý obsah a zároveň si můžete udělat obrázek o tom, v jakých intervalech bude rozesílka probíhat a čím chcete na různé skupiny zákazníků cílit.
Můžete například nastavit určitou konzistenci v rozesílce (např. odesílání ve středu) a tím tak své odběratele naučit, kdy mají e-maily od vás očekávat a udržet tak jejich zájem a pozornost.
2. Nepřizpůsobíte vzhled mobilním zařízením
Dle statistik Emailkampane.cz se na mobilních zařízeních otevře kolem 38 % e-mailů a tento podíl se i nadále zvyšuje. Velmi často se stává, že uživatel si poprvé otevře e-mail na telefonu a poté znova na počítači. Co když ale e-mail není na zařízení čitelný nebo je jeho design rozpadlý? V tomto případě klesá konverze zprávy až o polovinu. Lidé pochopitelně chtějí na všech svých zařízeních číst e-maily, které jsou pro to optimalizované, tj. responzivní. Optimalizujte proto své kampaně i pro mobilní zařízení, případně si nechte vytvořit šablonu na míru, a to včetně responsivní verze šablony pro správné zobrazení na všech zařízeních.
3. Podceníte první kontakt
První zpráva, kterou od Vás příjemce získá je velmi klíčová, jelikož si jej přečte většina zákazníků a dává Vám prostor navázat se zákazníkem úspěšný vztah, který povede ke konverzím. Splňte klientům to, co jste slíbili při první registraci a překvapte je něčím navíc. Zpráva ve znění „Vaše registrace byla úspěšná“ příliš nezaujme a žádnou zprávou vztah se zákazníkem pravděpodobně nevybudujete. Dnes lze navíc vše plně automatizovat a nastavit systém tak, aby se o zákazníky staral za Vás. Automatické kampaně (autoresponder) šetří čas i peníze, sami reagují na předem dané podněty a oslovují Vaše klienty zcela samostatně.
4. Nevyzýváte k akci
Vyzývejte zákazníky vždy k nějaké akci – prokliku na Váš web, sociální sítě, na nový článek, k nákupu, registraci na událost atd. E-mailová zpráva by měla mít vždy předem stanovený účel, který usnadní její měřitelnost. Nic se ovšem nesmí přehánět, základem úspěchu je udržet celý koncept jasný a jednoduchý, aby uživatel věděl, jaký je účel sdělení a dovedl ho tam, kam potřebuje, aniž by se ztratil v přemíře tlačítek a různých odkazů.
5. Zdlouhavý obsah a gramatické chyby
Ačkoliv není na škodu střídat prodejní e-maily s informačními, je potřeba brát na vědomí, že příliš dlouhý obsah mnoho zákazníků neosloví. Nezdržujte je nepodstatnými detaily a složitými větnými obraty. E-mail má předat informaci Vašim partnerům nebo zákazníkům. Čím konkrétnější a věcnější budete, tím lépe. Nabídněte fakta a vyhněte se slovní vatě. Zároveň dbejte na gramatickou správnost. E-mail plný jazykových nedokonalostí příliš důvěry nevyvolá.
6. Nezajímavý předmět
U předmětu se rozhoduje o tom, jestli si lidé Váš e-mail přečtou, nebo ne, je to totiž to první, co vidí. Předmět musí vzbudit zvědavost a dát jim důvod na zprávu kliknout. Psát nic neříkající předmět, který se tváří jen jako prodejní nabídka bez odlišení od ostatních e-mailů nebude fungovat. Dejte také pozor, abyste hned neprozradili úplně vše, ale zároveň aby váš předmět byl opravdu srozumitelný. Snažte se být struční a vyhněte se speciálním znakům (vykřičníky, otazníky apod.).
7. Nevyužívání anotací
Nepoužíváním anotace, která se zobrazí ve schránce hned pod předmětem, přicházíte o možnost zákazníka informovat a přesvědčit ke kliknutí na zprávu. Bez ní by byl prostor za předmětem zprávy buď prázdný, nebo vyplněn útržkovitou částí samotného obsahu. To však není vhodné, protože čtenář se v prvním kroku chce dozvědět, o čem celé sdělení je a jakou pro něj má přidanou hodnotu. Jak na správnou anotaci e-mailu a kde ji nastavit?
8. Posílání spamů
Velmi častou chybou je neprověření e-mailu před rozesílkou a nedodržování anti-spamových pravidel. Služba Emailkampane.cz má zabudované Spam score, které již při tvorbě kampaně uživatelům vyhodnotí, co je možné vylepšit a jaká nastavení je potřeba doplnit. Zároveň se doporučuje mít nastavené DNS záznamy pro optimální míru doručitelnosti.