Začátkem roku 2015 jsme vás informovali o novince u služby E-mail portálu Seznam.cz – zavedení složky Hromadné. Od té doby již uplynul nějaký čas, proto se pojďme podívat, jak tato nová složka ovlivnila svět e-mail marketingu.
Potrefená husa zakejhá
Za necelý rok praxe jsme se setkali s mnoha dotazy našich zákazníků a také s mnohými stížnostmi. Co nás ale překvapilo, byl fakt, že u klientů se stálou a čistou databází dotazy nevznikaly a dokonce si ani nestěžovali na pokles výsledků. Pátrali jsme proto po detailech, abychom zjistili, čím to je…
Nejhůře dopadly kampaně klientů, které byly posílány bez personalizovaných prvků a jevily charakter obecných sdělení. Často se jednalo o tzv. prvotní kampaně, kterým pracovně říkáme kobercové nálety – jsou to přesně ty kampaně, kdy rozešlete nabídku zboží na 100 tisíc e-mailů a čekáte, kdo se chytne.
Naopak, nejlépe dopadly kampaně uživatelů, které:
- Byly personalizované (a to nejen oslovením)
- Měly výstižný předmět bez agresivního formátu či sdělení, tj:
- Předmět nebyl psaný kapitálkami (VELKÝMI PÍSMENY)
- Neobsahoval výrazy typu: AKCE, SLEVA, SPECIÁLNÍ, NABÍDKA…
- Neobsahoval agresivní interpunkci – kombinaci symbolů typu „?!“
- Měly řádně nastavený SPF záznam (více zde)
- Obsahovaly funkční obsah pro odhlášení a vysvětlení původu souhlasu
Celkově se tedy dá říci, že kampaně, které splňovaly základní etické požadavky a best-practice e-mail marketingu, tak buď do složky Hromadné nespadly, nebo sice spadly, ale neklesla u nich významně čtenost – to je jistě dobrá zpráva.
Hlavním kritériem a pojítkem mezi úspěšnými uživateli byla čistota databáze – se zavedením složky Hromadné na Seznam.cz se více než kdy jindy ukázalo, jak důležité je mít kvalitní databázi kontaktů.
Proto silně doporučujeme:
- Vyhněte se nákupům databází e-mailů – kromě toho, že to je nezákonné, tak jsou to navíc i zbytečně utracené peníze, neb většina e-mailů bude odmítnuta jako SPAM, nebo určitě spadne do složky Hromadné (v kombinaci s agresivním nebo nevhodným předmětem konverzi nečekejte)
- Uchovávejte si informace o odhlášených kontaktech – a respektujte odhlášení uživatele z odběru obchodních sdělení. Seznam.cz navíc evidentně koketuje s behaviorálním modelem – tj. sleduje, jak se k vašim e-mailům chovají příjemci. Pokud zjistí, že určité množství označí e-mail jako SPAM, nebo přesune zprávu do Hromadné složky, pak zbytku uživatelů přesune e-maily také! Zde tedy platí, že méně je někdy více…
Uživatelé jsou „nadšení“
Z internetových diskusí je patrné, že mnoho uživatelů nemá z nové funkce Seznamu radost, neb jim do složky Hromadné padají i transakční e-maily (banky, potvrzení objednávek atd.) anebo notifikační e-maily z různých diskusních fór atd.
Zatím se ale zdá, že i samotní uživatelé mohou toto chování ovlivnit.
Přidat do kontaktů anebo přetáhnout do složky Doručené
Zdá se, že celkem dobře také funguje, když si Vaší e-mailovou adresu uživatelé přidají do seznamu kontaktů na Seznam.cz – v takovém případě jim e-maily od Vás chodí do složky „Doručené“.
Možná snazším způsobem je přetáhnout myší zprávu ze složky Hromadné do Složky Doručené – Seznam si toto nastavení pamatuje a další zprávy již chodí normálně. Nutno podotknout, že v tomto ohledu jsme již našli pár výjimek.
Uživatelé jsou „nadšení“
Z internetových diskusí je patrné, že mnoho uživatelů nemá z nové funkce Seznamu radost, neb jim do složky Hromadné padají i transakční e-maily (banky, potvrzení objednávek atd.) anebo notifikační e-maily z různých diskusních fór atd.
Zatím se ale zdá, že i samotní uživatelé mohou toto chování ovlivnit.
Přidat do kontaktů anebo přetáhnout do složky Doručené
Zdá se, že celkem dobře také funguje, když si Vaší e-mailovou adresu uživatelé přidají do seznamu kontaktů na Seznam.cz – v takovém případě jim e-maily od Vás chodí do složky „Doručené“.
Možná snazším způsobem je přetáhnout myší zprávu ze složky Hromadné do Složky Doručené – Seznam si toto nastavení pamatuje a další zprávy již chodí normálně. Nutno podotknout, že v tomto ohledu jsme již našli pár výjimek.
Konec světa?
Zavedení složky Hromadné je sice pro legitimní e-mail marketing věc nepříjemná, nicméně rozhodně se nejedná o konec e-mail marketingu v Čechách. Vezme-li v potaz, že emailing je stále jedním z nejrentabilnějších marketingových kanálů a jeho poměr cena/výkon je ziskový už při průměrné Open-rate 2% a Click-through rate 0,2%, pak se jistě nedá přepokládat, že by firmy jen tak zanechaly rozesílání e-mailů.
Každopádně je ale dobré neusnout na vavřínech a kromě čisté databáze, výstižného předmětu a hodnotného e-mailu, který si příjemci rádi přečtou udělat i následující kroky
Informujte…
Informujte zákazníky na vašem webu a požádejte je, ať si ověří, že e-maily od vás nepadají do složky Hromadné… možná stačí jen novinka v následujícím znění:
Vážení zákazníci,
S ohledem na zavedení přísnějších pravidel společnosti Seznam.cz pro provoz jejich e-mailových schránek na doménách seznam.cz, email.cz a post.cz vás tímto žádáme, abyste si zkontrolovali, že e-maily od naší společnosti nejsou doručovány do složky „Hromadné“.
Pokud si, přejete, aby Vám žádné e-maily nebyly doručovány do složky Hromadné, vypněte si celkové nastavení této složky podle návodu na adrese: http://napoveda.seznam.cz/cz/email/slozky/hromadne/ , pokud si přejete filtrovat korespondenci, avšak zachovat správné doručování našich zpráv, přidejte si naší adresu do kontaktů, případně myší přetáhněte doručenou e-mailovou zprávu ze složky Hromadné do složky Doručené. Seznam si takové nastavení uchová.
Děkujeme za spolupráci….
…Informujte víc
Novinka na vašich www stránkách nebude vystavena věčně, proto vám doporučujeme podobnou informaci vložit i na děkovné stránky po registraci uživatele, případně do autoresponderů a na landing pages.
Ozvěte se
Neváhejte napsat na Seznam.cz – čím více vás bude, tím lépe…
Ostatně i my s jednotlivými providery komunikujeme a snažíme se zajistit splnění požadavků našich klientů.