10 let na trhu: Zrod úspěšného email marketingového projektu
Je to už 10 let od založení naší společnosti. Ať už za poslední dekádu čelila úspěchům, nebo výzvám, udržela si svůj směr a neustále se posouvala vpřed. K příležitosti tohoto výročí jsme se rozhodli oslovit našeho CTO Martina Vitáka a pořádně ho vyzpovídat. V tomto článku se dozvíte o největších úspěších, nejtěžších výzvách a překážkách, které bylo nutné překonat, abychom se dostali tam, kde jsme dnes.
1. Kdy a kde se zrodila prvotní myšlenka založení společnosti Emailkampane.cz? Co vás inspirovalo k tomu začít podnikat v email marketingu?
V roce 2013 jsme za sebou měli již několik úspěšných webových projektů a měli jsme oči otevřené dokořán. Právě tehdy za námi přišel Ondra Svěrák, který provozoval již také zaběhnutou firmu s nápadem na vytvoření aplikace na email marketing. Slovo dalo slovo a velmi rychle jsme začali pracovat na novém projektu. Postupně jsme na něj alokovali čím dál více kapacit, až je to nyní náš největší projekt.
2. Jak vypadaly rané začátky v Emailkampane.cz a jakým největším výzvám jste čelili?
Tehdy se newsletter nebo firemní email rovnal SPAM. Stačilo začít o nápadu mluvit a hned si každý udělal mylný obrázek. Dokonce nás velmi rychle odmítnul provozovatel naší tehdejší serverové infrastuktury jen podle názvu domény 😊
3. Jak se liší vaše role v týmu společnosti Emailkampane.cz a jak se vzájemně doplňujete?
Toto je naše nejsilnější stránka od začátku fungování! Já jsem tehdy naprogramoval a zprovoznil původní verzi aplikace. Martin a Ondra vypomáhali s grafikou, obchodním modelem, prvotním marketingem. Perfektně jsme se ve všem doplňovali a naštěstí to trvá dodnes. Každý jsme jiný, jiná povaha, jiný přístup, ale společně to dokonale funguje a právě díky tomu jsme mohli dosáhnout takového úspěchu.
4. Čeho si nejvíce vážíš na svých kolezích?
Martina znám 27 let, Ondru 13 let. Dokážeme předvídat každý náš další pohyb a můžeme si věřit. V byznysovém prostředí to zní jako klišé, ale my se opravdu můžeme spolehnout jeden na druhého a v těžkých situacích, pracovních nebo osobních, si vždy pomoci.
5. Jaký byl největší úspěch firmy během posledních 10 let a jak se vám podařilo tohoto úspěchu dosáhnout?
Můžeme začít spuštěním aplikace, prvním odeslaných emailem, první zaplacenou fakturou – to určitě nejsou zanedbatelné úspěchy, protože každý podnikatel ví, jak je těžké uvést nový projekt do života…Jako první v oboru jsme ale už před lety přišli s inteligentní rozesílkou, která dokážete vypočítat nejvhodnější čas pro rozeslání každého konkrétního emailu a nyní se považujeme za jedničky v implementaci AI. Velkých úspěchem jsou ale i naši zaměstnanci, kteří s námi zůstávají velmi dlouhou dobu, máme skvělý vztah a snažíme se pro ně budovat jen to nejlepší prostředí a podmínky.
6. Jaký byl naopak největší fail firmy za posledních 10 let a jak se vám podařilo z něj vybruslit?
V roce 2016 měl náš poskytovatel infrastruktury problémy s DNS jehož důsledkem byl zhruba 12 hodinových výpadek všech služeb. Ač jsme měli záložní servery a další procesy, nic v té době nezafungovalo a my jen mohli sedět v kancelářích a čekat… Změny byly pak velké, rozprostřeli jsme servery do 3 serveroven v různých lokalitách, vylepšili přepínání v důsledku výpadku, změnili plány zálohování a nyní si troufám říct, že by se podobný problém nemohl opakovat.
7. Pokud byste se mohli vrátit v čase a něco změnit, co by to bylo?
Bojoval bych všemi silami proti GDPR. Myšlenka je velice dobrá a podobný zákon zde určitě potřebujeme. V době implementace se zde ale rozhořela neskutečná mediální masáž, všechny firmy se bály 20mld pokuty a vytvořilo se prostředí strachu, ve kterém spousta firem email marketing (a další aktivity) raději zcela zastavila, než aby je musela řešit.
8. Jak se služby Emailkampane.cz liší od konkurence a co je to, co vás dělá jedinečnými na trhu?
Dlouhá doba na trhu nám určitě dodává spoustu expertních znalostí. Klientům dokážeme poradit skutečně se vším, rádi jim pomůžeme s individuálními potřebami a jsme pro ně vždy k dispozici. Pokud bych ale měl jmenovat dvě kategorie, tak jsou to integrace a implementace AI. V nich se cítíme skutečně silní.
9. Jaký byl nejvtipnější okamžik za posledních 10 let v pracovním prostředí společnosti Emailkampane.cz?
Tučnáci 😊 Problém hned během prvního roku provozu, kdy se k odeslaným emailům přidala příloha obrázku tučňáků z testovacího serveru. Takto jsme odeslali několik tisíc emailů a večer museli urgentně řešit. Nyní už máme nastaveny procesy, které tomuto samozřejmě zabrání, ale na toto nikdy nezapomeneme 😊
10. A na závěr, jaká je budoucnost Emailkampane.cz a jaké zajímavé plány chystáte na dalších 10 let?Kdybych naší firmě nevěřil, už bych tu nebyl. Užívali bychom si někde na pláži. Udržitelný růst je dnes povinný buzzword, ale my skutečně chceme nadále vyvíjet bezpečný a kvalitní produkt. Starat se o naše zaměstnance. Poskytovat ty nejlepší služby našim klientům. Jinak to neumíme. Každý dnes mluví o AI, ale 10 let je dlouhá doba a může se dost dobře stát, že se budeme jmenovat brainkampane.cz, emaily zaniknou a sdělení se budou doručovat přímo do implantátu v mozku 😊