Tvrdí se, že nic není starší než včerejší noviny. V 21. století je to už dávno překonaný omyl.
„Životnost e-mailu se počítá na hodiny,“
říká spoluzakladatel Emailkampane.cz Martin Viták.
Martine, jsi jeden ze zakladatelů projektu Emailkampane.cz, dokonce jsi byl i autorem první verze. Pamatuješ si ještě na začátky?
První verzi jsme spustili na podzim 2011, fakturovali jsme na naše IČO, většinu věcí dělali ručně, neměli nastavené všechny kontroly, … Bylo to hodně divoké.
To se, předpokládám, asi změnilo…
Rozhodně. Za těch skoro deset let jsme se posunuli o obrovský krok dál. O většinu věcí se teď stará naše umělá inteligence a ručně řešíme jen zlomek problémů. Máme nastavená sofistikovaná pravidla pro kontroly a obsluhujeme už téměř 10 tisíc registrací.
Klienti už také dávno nejsou jen Češi a Slováci, ale pocházejí z celého světa. Liší se nějak požadavky na rozesílače ve Spojených státech a v Evropě?
Díky globálním korporacím, jako je Microsoft a Google, se technické požadavky liší jen minimálně. Na každém trhu ale existuje nějaký silný lokální hráč – u nás je to třeba Seznam.cz a Centrum.cz – který má pravidla nastavena trochu jinak. Musíme tak sledovat, komu zrovna e-mail posíláme, a upravit u něj limity, případně i technické hlavičky. Ke každému odeslanému e-mailu tak přistupujeme individuálně.
Vypadá to, že doručit e-mail je dnes docela věda. Asi tedy nepřekvapí, že nějakých osmdesát procent všech mailů skončí ve spamu. Jak řešíte bounce, tedy nedoručitelné maily?
Zpracovávat bounce maily je zcela zásadní. Pokud e-mail nebyl z nějakého důvodu doručen, zjišťujeme důvody. Existuje daná schránka? Není jen plná? Jedná se o dočasnou chybu? Podle toho pak s kontaktem dále pracujeme a v případě tzv. hard bounců ho dokonce vyřazujeme z další rozesílky. Samotné rozpoznávání důvodů nedoručení je ale občas velmi složitá práce. Typy chyb jsou sice standardizované, ale každý provider je má jinak zpracované. V tuto chvíli tak máme v databázi téměř dva tisíce pravidel, která se snaží zprávu rozklíčovat.
Objem e-mailů, který dnes posíláte, musí generovat nejen obrovský traffic, ale i množství dat. Jak to řešíte?
Máme vlastní infrastrukturu – to je naše silná stránka a konkurenční výhoda. Servery máme ve dvou různých lokalitách a do té třetí provádíme zálohy. Při výpadku dokážeme automatizovaně reagovat v řádu sekund. Připojeni jsem přímo na páteřní síť a velikost diskových polí stále navyšujeme. Klientům tak dokážeme ručit za jejich data, protože přesně víme, co se s nimi děje.
Zákazníci vám svěřují data o svých klientech, často dokonce včetně detailů o jejich nákupním chování, jak zajišťujete bezpečnost?
Bezpečnost dat je pro nás zcela zásadní a nic na tom nezměnilo ani GDPR. Chceme být vždy dva kroky napřed. Už od začátku stavíme naši službu velmi bezpečně, ať už jde o vlastní servery, pravidelné audity bezpečnosti, školení zaměstnanců, zpětnou analýzu a další kroky. Našim klientům dokážeme garantovat vysoký stupeň bezpečnosti, proto si nás vybírají i firmy z „kritických“ odvětví, jako lékárny, právní kanceláře, výrobci léčiv a další.
Pokouší se vás občas někdo „hacknout“?
Prakticky pořád se něco děje. Většina pokusů ale skončí již na firewallech, kde spolupracujeme s experty na nastavení pravidel a neustálé kontroly. Máme i mechanismy, které odhalí odchylky od běžného stavu a dokážou nás na ně upozornit.
Obligátní otázka – jak zálohujete?
Často a hodně. Především záloha databáze je pro nás zcela zásadní. Protože životnost e-mailu se počítá spíš na hodiny než na dny, jsou pro nás i den stará data nepoužitelná. Zálohy máme uloženy odděleně, ve třetí lokalitě na samostatném diskovém poli.
Chystáte v nejbližší době nějaké novinky?
Pořád vylepšujeme naši novou klientskou administraci. Naším cílem je, aby se v ní uživatelé cítili intuitivně a našli v ní vše, co potřebují. Stále také hledáme nové možnosti pro integrace do systémů třetích stran – v tom se cítíme hodně silní a chceme v tom pokračovat. Pohráváme si navíc s myšlenkou, jak uživatelům ještě víc zjednodušit tvorbu e-mailů, ale to ještě tajné…
A na závěr trochu osobně, co tě kromě práce nejvíc baví?
I když je práce se svými každodenními výzvami, problémy a jejich řešeními podnětná, je důležité najít si svůj work-life balanc. Pro mě je to rodina, které věnuji hodně času, a za normálních okolností cestování.
Ing. Martin Viták
Je jedním z otců zakladatelů Emailkampane.cz. Vystudoval FEL na ČVUT a je nadšencem do čehokoliv digitálního. Ve svém volném čase se kromě sportu věnuje především své rodině.