Seznam.cz zablokoval službu MailChimp a rozesílky s ní související – Otázka zní jestli je to dobře nebo špatně?!
Už z diskuse pod zmíněným příspěvkem na blogu Seznam.cz je jasně patrné, že tento krok zbudil rozporuplné reakce. Stejně tak se na to koukáme i my …
Je MailChimp spammer?
Podle vyjádření Seznam.cz tato blokace nastala z důvodu toho, že MailChimp rozesílal spam a neuměl si udělat pořádek u svých zákazníků. Ze strany Seznam.cz je to pochopitelné, neboť zablokovat servery rozesílatele je nejsnazší řešení, avšak problém to neřeší, navíc tím postihli nepravého. MailChimp je služba, stejně jako Emailkampane.cz – je to služba, která umožňuje rozesílat a vyhodnocovat hromadné e-maily a ano umí jich posílat milióny a možná i více, ovšem de facto není odesílatelem e-mailů, je pouze distributorem. MailChimp je pošťák, stejně jako my – neručíme za obsah sdělení a ani nemůžeme ručit za to, že naši uživatelé dodržují zákony, byť je na to upozorňujeme a přijímáme mnoho opatření jak podobným situacím předejít.
Je zapotřebí si uvědomit, že:
- Odpovědnost je vždy na straně odesílatele e-mailu
- Legislativa ČR jasně definuje co SPAM je a co není
- Rozesílka e-mailu na zakoupenou databázi bez udělení souhlasu SPAM je
- Rozesílka e-mailu, kde uživatelé (údajně) dali souhlas se zasíláním obchodních sdělení pravděpodobně SPAM je a pokud ne, tak je to přinejmenším „šedá zóna“ e-mailingu
(Ne) koncepční řešení?
Seznam.cz zablokoval MailChimp = událost roku ve světě e-mailingu? Vlastně ani ne… Z celosvětového měřítka si toho Mailchimp možná ještě ani nevšiml a z pohledu českého trhu, je to akorát o důvod víc používat lokální služby. Kdo chce rozesílat SPAM má k tomu hodně jiných možností a kdo chce rozesílat legální maily, může využít třeba Emailkampane.cz.
3 dny jsou ve světě internetu docela dlouhá doba a tak věříme, že na Seznam.cz proudí již nyní stejně tolik spamu, jako před blokací „šimpanze“ (a to toho spamu, který uživatelům distribuuje sám Seznam.cz – ostatně zde bychom hledali pravý důvod blokace) a naopak uživatelé rozesílající skutečné newslettery mají své účty už i jinde. I my jsme od pondělka zaznamenali zvýšený počet registrací – někteří uživatelé si dokonce myslí, že se mohou zaregistrovat vícekrát a budou rozesílat SPAM a ještě ke všemu zdarma, ale naštěstí se nám daří tyto „vykuky“ včas odhalit a účty pozastavit, bohužel ale víme, že u konkurence jim to projde – dokonce o tom máme i důkazy.
Blokace jedné služby je nekoncepční řešení, je to populismus, nebo možná dobrá obchodní strategie. Proto vyzýváme všechny – Pojďme se navrátit ke kořenům e-mailingu a pojďme dodržovat pravidla e-mailové hygieny a trh se pročistí sám!
Rozesílejte maily, které:
- Příjemci chtějí a jsou pro ně užitečné
- Splňují standardy e-mailové komunikace (jak technické, tak sociální)
- Neodchází na stovky tisíc adres postahovaných z webu, nebo z koupených databází
- Jsou dobře připravené jak graficky, tak obsahově
- Neodchází každou minutu, ale jen když mají smysl
Uvidíte, že se vám tato investice do slušnosti vrátí v podobě vyšších konverzí, menších nákladů a stabilní zákaznické základny…a v neposlední řadě i menšími starostmi s ÚOOÚ, Seznam.cz a dalšími…